Vraagjes aan het bestuur vanuit de ICT

Bij het voorbereidende werk voor de Nieuwsbrief en de website.


De afspraak (zie vacature) dat zowel voor de Nieuwsbrief als voor de website een soor voorbespreking gepland zou worden.

De eerste contacten zijn geweest, maar de daadwerkelijke invulling verdient aandacht

Nieuwsbrief:

Afspraak voor oktober was dat J deze zou maken, terwijl P naar webmasterbijeenkomst zou gaan. Vóór de plaatsing zou overleg tussen beiden plaatsvinden over hoe de samenstelling is gemaakt, waar de info (standaard) vandaan komt, in welk formaat de stukken aangeleverd worden bij de drukker, Wie de drukker is, hoe de aanlevering geschied.
Dit overleg heeft helaas niet plaatsgevonden, dus de nieuwe man is nog steeds blanco

In eerste instantie zouden de komende uitgaven in de “oude” stijl worden voorgezet en pas  na overleg met het bestuur zou mogelijk een nieuwe invullen worden gegeven. 

 

Website:

Bij het webmaster overleg in Mill bleek dat vrijwel overal de websites nog in de kinderschoenen staat.
Daar is op zich niets mis mee, maar vraagt wel om overleg over de toegekende waarde aan de website.

Een conclusie hieruit zou kunnen zijn dat we website wel heel erg toegankelijk moet zijn en heel eenvoudig van opzet om de mensen zover te krijgen dat ze de site bezoeken.

Een andere vraag is – gezien het aantal bezoekers – of het zinvol is om een website te hebben.
Voor mij wél, alleen moeten we onze leden stimuleren om te site te bezoeken.
Achtergrond informatie hierover is in te zien via de link naar de Achtergrondinfo

Naast bovenstaande opmerkingen staan hieronder punten vermeld, waar aandacht aan besteed moet worden bij het te plannen overleg met het bestuur.

 

 

Betreft Onderwerp Omschrijving
Nieuwsbrief en Website Info over de te plaatsen items
  1. Aangezien de samensteller geen bestuurslid is, wordt inprincipe alle te plaatsen info aangeleverd door het bestuur
  2. Standaard bronnen, waarvan info kan woden gebruikt, worden aangegeven door het bestuur
  3. Items vanuit de samensteller wordt voorgelegd aan het bestuur en wacht op goedkeuring
  4. Standaard contactpersoon naar bestuur
  5. Functie beschrijving ict
Website Privacybeleid
  1. Publicatie van het privacybeleid: verkorte weergave, verwijzing naar uitgebereide weergave
    1. Bronvermelding verplicht
    2. Toestemming voor het tonen herkenbare personen en bezwaar mogelijkheden
  2. Publicatie vanuit het internet
    1. Artikelen met bronvermelding
      1. Omgaan met auteursrechten 
    2. Foto’s, afbeeldingen, logo’s e.d.
      1. Omgaan meet eigendomsrechten
  3. Bestuurlijke zaken, zoals agenda’s, notulen en besluitenlijsten plaatsen achter wachtwoord beveiliging
    1. Mag dit
    2. Willen we dit
  4. Ook onderhande zaken voor werkgroepen e.d. op de website achter wachtwoord beveiliging
Website KBO Brabant beleid
  1. Beperkingen t.a.v. uniformiteit KBO breed in acht nemen
  2. De webssite is geen opslagplaats voor zaken, die niet op de website worden getoond. 
    1. Foto’s die in een geplaatste album staan is geen probleem.
    2. Foto’s die niet gebruikt worden, kunnen beter elders worden opgeslagen
      1. Google foto’s
      2. Eigen laptops of externe opslag (HD, USB, DVD…)
  3. Gebruik van drie functionele email adressen aanbevelenswaardig
    1. Info@….         Algemeen Informatiekanaal tussen leden/surfers naar de Seniorenvereniging Sambeek
    2. Bestuur@….    Informatiekanaal Bestuur met Bestuursleden, werkgroepen.
    3. Red-ict@…..    Redactioneel informatiekanaal naar de redactie van de Nieuwsbrief en van de website
Website Communicatiemiddel
  1. Vormen;
    1. Communicatie publieke toegang
      1. Eigen publicaties
      2. Externe publicatie (KBO Brabant, Seniorweb, BeterOud, gemeente, overheid… ) met veermelding bronnen
      3. Links naar belangwekkende internet artikelen met eigen samenvatting
    2. Communicatie naar de eigen leden
    3. Communicatie bestuur onderling
    4. Communicatie bestuur/werkgroepen
    5. Communicatie werkgroepen onderling
    6. Communiatie met ICT
Website Indeling site
  1. KBO Brabant bepaald de globale structuur zoals
    1. de uniforme layout (lettertype e.d.), hoofdmenu structuur (~7 items) etc.
    2. Wordt onder een hoofdmenu een submenu gehangen, dan vervalt de inhoud van de hoofdmenupagina
    3. dat wil zeggen dat er een vorm van index pagina onder komt die verder verwijst.
    4. Hierdoor wordt één menu niveau verloren.
  2. De afdelingen mogen aanpassingen hierbinnen zelf bepalen.
    1. Sitemap, willen we deze
    2. Diepte van de submenu’s 
      1. Zo diep als nodig voor een overzichtelijke site
      2. Per menu-item een simpele, accurate  omschrijving over de inhoud (30 woorden / 2-3 regels)
      3. Bezoekers moeten binnen 3-5 kliks bij de gewenste informatie zijn
    3. Onze indeling van het menu
      1. Een “Standaard” hoofdmenu  (Niveau 1, max 7 items)) 
      2. Onder het hoofdmenu worden verschillende submenu’s gehangen (Niveau 2 max 5 items)
        1. een volgend submenu (Niveau 3 max 5 items)
          1. ook een nog dieper niveau kan,
          2. maar liever niet i.v.m. de toegankelijkheid voor senioren
        2. een index pagina met verwijzing (links) naar artikelen, clips e.d. 
    4. Website pagina’s
      1. Zichtbaar
        1. Uit bovenstaande tellen we op max 175 pagina’s zichtbaar via de menustructuur
        2. Gemiddeld zal dit ongeveer 125 pagina’s worden
      2. Verborgen
        1. Hieronder vallen standaard zaken als media opslag e.d. (KBO Brabant)
        2. Eigen pagina’s, die via bovenvermelde links kunnen worden aangeroepen
        3. Beveiligde pagina’s,
          1. zoals vertrouwelijke zaken
          2. toekomstige menu pagina’s
          3. archief pagina’s
Nieuwsbrief Onderwerpen Het blad (bochure) bestaat uit 4 pagina’s met globaal 50 regels met 2 plaatjes per pagina met 5 items. (Totaal 20 items van 10 regels)

  1. Vaste Hoofd punten
    1. Bestuur (1x)
    2. Aktiviteiten
      1. algemeen
      2. bewegen voor ouderen
      3. stoelyoga
      4. biljart
      5. koersbal
      6. Jeu de Boules
      7. kaarten
      8. wandelen
      9. fietsen
    3. Gemeentelijk / Overheid
      1. SWOGB
      2. RIVM
    4. Senioren nieuws (uit de regio)
      1. IVN
      2. KBO-PCOB
      3. Pensioenen
      4. Recht
      5. Etentje
      6. Senioren bios
    5. Senioren nieuws op het internet
      1. Fietsveiligheid
      2. Internet veiligheid
    6. Lief en Leed
    7. Colofon / Redactioneel
  2. Variabele punten?
    1. Speciale acties
    2. Kunnen wij U helpen?
      1. Welke hulp kan ik waar vragen / krijgen
      2. Hulp bij het werken met uw computer
      3. Hoe lees ik de website en andere informatie op het internet
Nieuwsbrief Layout Aangezien antwoorden en afspraken een beetje uitblijven én andere werkzaamheden meer aandacht gaan vragen, neem ik maar een voorschot op de potentiële ontwikkelingen door model ontwerpen te maken voor Nieuwsbrief en Website. Achtergrondinfo

Het ontwerp werd gemaakt in Word en dit werkt steeds beter omdat de publisher onderdelen vaker werden geimplementeerd in het programma. Toch is naar mijn  mening het werken met MSPublisher te verkiezen boven Word.

  1. Het is typisch ontworpen om grafische onderdelen altijd juist weer te geven ongeacht de verdere verwerking
  2. De drukkers zijn er blij mee, zij hoeven zich geen zorgen te maken over de layout omdat deze vast ligt

SVS_Model Nieuwsbrief.
Via deze link kan een voorbeeld van een model nieuwsbrief worden bekeken. Maar dit kan eenvoudig gewijzigd worden naar de bestuurswensen.