25 september 2021

Vergaderstukken

BOVEN


Bij klachten blijft U natuurlijk thuis.

Agenda, Notulen2019, Jaarverslag 2019,
impressie boekje Kijk, papieren toegangsbewijs Corona

AGENDA


 

Senioren Vereniging Sambeek
Onderdeel van KBO-Brabant

Secretariaat:
Gerrie Hooiveld-Flos
Pater Bunsstraat 2, 5836 BR Sambeek, Tel. 0485-573218

 

          Beste leden van Senioren Vereniging Sambeek,

          Het bestuur van Senioren Vereniging Sambeek nodigt U allen uit voor de Algemene
          Ledenvergadering die gehouden zal worden op dinsdag 26 oktober 2021 in
          de Elsenhof te Sambeek.  Aanvang: 14.00 uur.

         Agenda:

  1.  Opening door de voorzitter.
  2.  Notulen van de laatste Algemene Ledenvergadering d.d. 19 maart 2019
    (reeds sinds  mrt 2020 in uw bezit;
    Ook te lezen op onze website: www.sv-sambeek.nl)
  3.  Jaarverslag 2019 (  zie evt. website) en jaarverslag 2020
    van de secretaris.
  4.  Financieel jaarverslag 2019 en 2020 van de penningmeester.
  5.  Verslag door – en benoeming van de kascontrole commissie.
  6.  Bestuurszaken:
    Er zijn dit jaar geen bestuursleden aftredend.
  7.  Afscheid reeds afgetreden bestuursleden  t.w.: Jan Derikx;
    Hennie Hermens; Ruud Kooijmans (posthuum).
  8.  Mededelingen
  9.  Rondvraag
  10.  Sluiting; waarna aansluitend pauze.

Het bestuur is nog bezig om voor na de pauze een gezamenlijk
onderwerp te organiseren,  maar de nadruk zal liggen op gezellig
onderling samenzijn.

Bij binnenkomst moet U een coronatoegangsbewijs (CTB)
met QR code laten scannen (een bewijs dat U gevaccineerd bent). Verdere
informatie hierover vindt U in “Even Bijpraten” van September.

Het bestuur hoopt deze middag veel leden te mogen verwelkomen.

 

Namens het bestuur,

Gerrie Hooiveld, secr.

 


NOTULEN 2019

Notulen van de Algemene Ledenvergadering van 19 maart 2019.

  1. (interim)Voorzitter Henk Peters opent de vergadering en heet iedereen ( 76 leden zijn aanwezig incl. het bestuur) van harte welkom, met name ook die leden die pas sinds kort lid zijn. Hij wenst iedereen een goede vergadering toe.
    De voorzitter memoreert dat in het verenigingsjaar 2018 ons helaas 3 leden zijn ontvallen, te weten: de Heer Harrie vd Straaten  83 jaar oud; de Heer Gerrit Burgers 85 jaar oud en de Heer Piet Kuijpers, 81 jaar oud, en verzoekt alle aanwezige leden om hen te gedenken door een minuut stilte in acht te nemen. Tevens wenst hij alle nabestaanden veel sterkte.
    Bericht van verhindering is binnengekomen van: Bert en Jo v/d Heuvel; Harrie en Nel Hubers; Jan vDijk en Martha Kusters; Henny Keijzers; Jan en Ria Arts; Sjef Hendriks; Narda Gommans; Theo Peters; Corrie en Geert Klaassen; Huub Janssen; Bert Nabbe; Truus Jacobs; Nellie Willems. Cees en Marjan Kroef en Annie Heeskens.
  2. Notulen van de Algemene Ledenvergadering d.d. 20 maart 2018 worden zonder op- of aanmerkingen vastgesteld; met dank aan de secretaris.
  3. Jaarverslag van de secretaris. De secretaris leest het jaarverslag van 2018 voor. Ook hierop komen geen vragen of opmerkingen. Het verslag wordt zonder correcties of toevoegingen aangenomen.
  4. Penningmeester Ruud Kooijmans deelt formulieren uit met de balans en gecomprimeerde exploitatierekening en geeft toelichting bij de diverse posten, zoals o.a. de nabetalingen van het 60 jarig jubileum; de flink gestegen kopieerkosten; en het luttele rentebedrag aan inkomsten!! Konklusie is dat we in financieel opzicht een gezonde vereniging zijn!! Over het financieel jaarverslag komen verder geen vragen of opmerkingen.
  5. De kascontrolecommissie bestaat uit de heren Paul Arts en Jan v Dijk. Beide heren zijn niet aanwezig maar hebben een schriftelijke verklaring met beider handtekening afgegeven. Zij hebben de financiële posten gecontroleerd en verklaren dat de financiën keurig in orde waren en dat er geen onrechtmatigheden zijn ontdekt.  Zij verzoeken de penningmeester decharge te verlenen. De leden bedanken de penningmeester met luid applaus. De kascontrolekommissie voor 2020 bestaat uit de heer Jan Hooiveld (reserve in 2018) en de heer Wil vd Broek, die zich tijdens de vergadering aanmeldt. De penningmeester zal nog op zoek gaan naar een reserve.
  6. Bestuursverkiezing: Henk Peters (voorzitter sinds 2009) was al in 2018 aftredend, maar bij gebrek aan opvolging (ondanks vele pogingen van het bestuur) heeft hij uit betrokkenheid met de vereniging en uit solidariteit met de nog zittende bestuursleden nog gedurende het hele jaar zijn taak als (interim) voorzitter uitgevoerd. Hij had tot kort voor deze vergadering erop gehoopt dat zich alsnog een kandidaat zou aandienen. Echter dit is helaas niet gebeurd.  Na grondige afweging heeft hij kort geleden toch het besluit genomen om zich na deze jaarvergadering definitief terug te trekken. De secretaris vertelt dat Henk zeker een mooi afscheid verdient voor zijn jarenlange inzet, echter dat het te kort dag was om dit voor deze bijeenkomst voor te bereiden. In goed onderling overleg is dan ook besloten om dit tijdens de kerstbijeenkomst – waarbij altijd veel leden aanwezig zijn- in december a.s. te doen. De vergadering reageert hierop met applaus.
    Ruud Kooijmans (penningmeester) heeft kenbaar gemaakt in 2020 af te treden evenals Jan Derikx ( webmaster/ledenadministratie/ nieuwsbrief “Even Bijpraten”). Gerrie Hooiveld (secretaris) stelt zich voor een nieuwe termijn beschikbaar. Samenvattend: het bestuur is dringend aan vervanging en verjonging toe en als er zich geen leden kandidaat stellen voor een bestuursfunctie, wordt het een onwerkbare situatie en zal Seniorenvereniging Sambeek geen toekomst meer hebben. Hierop stelt de heer Martin Zeegers (sinds kort inwoner van Sambeek) zich beschikbaar als bestuurslid. Zijn kandidaatstelling wordt door de vergadering met luid applaus bekrachtigd!! De heer Zeegers houdt een pleidooi voor nog meer aanmeldingen met de woorden: “als er een schaap over de dam is” !!!!!…………..
  7. Huldiging jubilarissen: Er zijn dit jaar 7 leden die 25 jaar lid zijn. De aanwezige jubilarissen Annie Broeks; Truus Sieben; Annie Bloemen en Riek Bartels worden persoonlijk kort door Henk Peters toegesproken. Zij worden allemaal verrast met een mooie bos bloemen. De overige jubilarissen: Narda Gommans, en Harry en Nel Hubers kunnen door omstandigheden niet aanwezig zijn. Het bestuur zal deze jubilarissen op een later moment thuis opzoeken.
  8. Mededelingen door Henk Peters:
    • Op 23 maart a.s. is de “ Landelijke Opschoondag” in samenwerking met de Dorpsraad. 31 mensen (allemaal senioren) hebben zich hiervoor opgegeven.
    • Op 16 april is de eerste georganiseerde fietstocht die uitgezet is door de fietskommissie (bestaande uit Henk Peters; Jan van Dijk en Henk de Haan).
    • De “vrije” fietstochten starten weer wekelijks op dinsdagmiddag vanaf 1 april.
    • Voor de voorjaarsreis naar de Harz hebben zich slechts 23 leden aangemeld. Dit aantal is helaas te gering om de reis door te laten gaan. De belangstelling voor de 6 daagse voorjaarsreis loopt de laatste jaren gestaag terug, en het bestuur zal zich beraden hoe hiermee om te gaan in de toekomst. 
    • De resultaten van de bijeenkomsten “Wonen’ Zorg en Welzijn” (georganiseerd door de overkoepelende seniorenverenigingen in de gemeente Boxmeer (KBO Plus) en de gemeente zelf zijn inmiddels uitgewerkt. Per dorp worden de uitkomsten verzameld en hebben zich enkele personen beschikbaar gesteld om hier verder mee aan de slag te gaan. Voor Sambeek zijn dit de dames Diny Kooijmans en Elly v.d. Koelen.
    • Henk Peters attendeert nogmaals op het feit dat alle aktiviteiten in de nieuwsbrief “Even Bijpraten” staan en vaak ook nog in Rond de Toren worden geplaatst.
  • 9. Rondvraag:
    • De Heer van Haaren biedt aan om de 1e dinsdag de leiding van de fietstocht op zich te nemen.
    • Mevr. Jet Cornelissen merkt op dat het – in het kader van de privacywetgeving- misschien zinvol is om een lijstje te maken van de regels hieromtrent i.p.v.  dit bijna bij elke activiteit te vermelden. Dit blijkt echter in de praktijk niet haalbaar, omdat er iedere keer weer andere leden aanwezig zijn.
  • 10. Niets meer aan de orde zijnde sluit Henk Peters de vergadering. Hij dankt iedereen voor zijn aanwezigheid en inbreng.
    Na de pauze geeft de Sambeekse ondernemer Ron Bäumler een uitgebreide presentatie over zijn 2 grafische bedrijven in Boxmeer en Nijmegen. De bedrijfswerkzaamheden zijn onderverdeeld in 1. Communicatie; 2. Print; 3.Sign en 4.Textiel.
    Ron verzorgt o.a. de uitgave van de 2 wekelijkse krant “DeBok”. Maar daarnaast blijkt dat zijn bedrijven nog een indrukwekkende lijst van heel veel andere producten leveren zoals het bedrukken van o.a. flyers; relatiegeschenken; zeildoeken; gevelbekleding; kleding en textiel; familiedrukwerk; canvasschilderijen etc. De gratis huis aan huis verspreide krant DeBok wordt in feite bekostigd door advertentie inkomsten.

 

 


.

JAARVERSLAG 

Jaarverslag 2019

Het bestuur bestaat vanaf maart 2019 uit Martin Zeegers (tijdens de jaarvergadering van 2019 gekozen als nieuw bestuurslid) Ruud Kooijmans (penningmeester), Jan Derikx (lid); Hennie Hermens (lid), Wilma Thijssen (lid) en Gerrie Hooiveld (secretaris). Voorzitter Henk Peters is tijdens de jaarvergadering afgetreden. I.v.m. tijdgebrek wordt met toestemming van de ledenvergadering besloten om tijdens de kerstviering van 2019 aandacht te schenken aan zijn afscheid. De functie van voorzitter is vacant. Jan Derikx heeft vervolgens de taak van plaatsvervangend voorzitter op zich genomen.

In het verenigingsjaar 2019 is er 10 keer een bestuursvergadering geweest. Daarnaast is er nog regelmatig in kleinere kommissies vergaderd o.a. ook ter voorbereiding op thema bijeenkomsten. Ook neemt er een afvaardiging van het bestuur deel aan de Clustervergaderingen van de Seniorenverenigingen in de gemeente Boxmeer; en aan de Kringvergaderingen in de regio. Diverse bestuursleden hebben ook geparticipeerd in voorbereidingswerkgroepen van gemeentelijke en regionale activiteiten. Daarnaast ook  hebben bestuursleden op uitnodiging regelmatig deelgenomen aan relevante informatie- en themabijeenkomsten. Wij vinden het erg belangrijk om betrokken te blijven bij de ontwikkelingen op het gebied van beleid en zorg aangaande senioren.

In januari 2019 telde de vereniging  256 leden. In het afgelopen verenigingsjaar zijn ons helaas 8 leden ontvallen. Dit zijn: Mevr. Jo Hendriks- Van de Ven  89 jaar; Mevr. Piety Poorts-Huijbers 82 jaar; de Heer Martien van Amstel 89 jaar; de Heer Wim Ebben 69 jaar;  Mevr. Hanna Philipse – Renkens 84 jaar; Mevr. Riek Moors-Peters 87 jaar;  mevr. Nelly Zeegers-Jakobs 84 jaar;  de Heer Emile van Stokkum 91 jaar. In januari van dit jaar is ons lid Sil vd Brand overleden; 76 jaar oud; en recent hebben wij afscheid moeten nemen van ons lid Ria van Ham 88 jaar oud. Ria is een aantal jaren een gewaardeerd bestuurslid ; m.n.  secretaris geweest van de Senioren Vereniging.

Deze overleden leden zijn reeds eerder door de voorzitter herdacht.

Op 1 december 2020 telde onze vereniging 261 leden.

Begin 2019 hield de Zonnebloem in Sambeek op te bestaan. Na goed overleg heeft de Senioren Vereniging het besluit genomen om m.n. als “bezoekgroep”  te fungeren voor de meest kwetsbare leden.  Fien Aben vanuit de vroegere Zonnebloem en Wilma Thijssen vanuit de S.V. zijn de coördinatoren van de bezoekgroep. Eind 2019 is er ook een aparte reiscommissie aangesteld bestaande uit de leden Petra Vloet en Corrie Claassen en vanuit het bestuur Gerrie Hooiveld. 

Naast  de wekelijkse SWOGB  activiteiten (zoals zityoga; koersbal; senioren gym en soos; de “vrije” en de “georganiseerde” fietstochten van april t/m oktober; de jeu de boules- en de wekelijkse biljartactiviteiten; en de wandelingen onder leiding van een IVN gids; stond er in 2019 het volgende op het programma:

  • In januari was er een gezellige nieuwjaarsbijeenkomst met muziek van Wiel van Loosbroek;
  • In februari was er een themamiddag over “Gezond Bewegen voor Senioren” verzorgd door Jessy Claassen;
  • In maart was er de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering met na de pauze een presentatie van onze plaatselijke ondernemer Ronny Baumler. 76  leden waren hierbij aanwezig.
  • Ook was er in maart de “Landelijke Opschoondag” in samenwerking met de Dorpsraad. Vele leden staken toen “de handen uit de mouwen”!!
  • In april gingen weer de diverse fietsaktiviteiten van start.
  • In mei was eigenlijk een 6 daagse reis gepland naar de Harz, maar deze ging niet door vanwege gebrek aan belangstelling.  Als ingelaste activiteit was er op 7 mei een indrukwekkende lezing van Paula Cremers uit Boxmeer die vertelde over haar persoonlijke ervaringen in het Jappenkamp. 77 leden waren hierbij aanwezig. Voorafgaand aan deze lezing was er nog een korte uitleg van 2 medewerkers van de Rabo die uitleg gaven over ondersteunings mogelijkheden aan senioren op het gebied van bankzaken.
  • Op 27 juni namen 55 leden deel aan een dagreis met als doel De Yakult fabriek te Almere en de Oostvaarders Plassen.
  • Eind augustus was er een goed bezochte kermismatinee met live muziek van wederom het orkest Jersey. Er waren ruim 90 belangstellenden.
  • Op 10 september vond er in Sambeek een E-bike cursusdag plaats. Deze was mede georganiseerd met enkele andere Afdelingen en ook toegankelijk voor externe leden van andere afdelingen. Ons bestuurslid Martin Zeegers had een centrale rol in de organisatie. Deze dag was met het maximale aantal inschrijvingen een groot sukses mede door de goede organisatie, gratis lunch en uitgezette fietstocht na afloop. 
  • 9 oktober namen 39 leden deel aan een gezellige dagreis naar De Aalshof in Haps en r het Reichswald.
  • 19 november was er een boeiende themamiddag “In gesprek over Levenseinde”. De presentatie werd verzorgd door Mari van Berlo (via KBO Brabant) in samenwerking met de heer Rijn huisarts te Boxmeer. Ook hierbij waren ca. 80  leden aanwezig .
  • 22 november vertrok een volle bus met 58 leden voor een stamppottocht richting Twente. Mede ook door het prachtige weer, de mooie route over de Betuwe, het heerlijke stamppotbuffet; en de leuke middagexcursie bij chocolaterie Magdalena  en niet te vergeten de gezellige onderlinge sfeer,  werd dit een succesvol uitstapje!!
  • 10 december vond er een sfeervolle Kerstviering plaats met een record aantal
    belangstellenden van 150 leden.  Na de mooie kerstoverweging van Roger Bergholtz viel het optreden van de muziekgroep “t kumt van eiges” goed in de smaak. Tijdens deze kerstviering namen we afscheid van voorzitter  Henk Peters die deze taak ruim 10 jaar heeft uitgevoerd. Voor zijn vele verdiensten werd Henk verrast met een mooie onderscheiding : de Zilveren speld van de Brabantse Bond. Deze werd uitgereikt door Noud van Vught Bestuurslid van KBO Brabant en van de Kring Land van Cuijk. Ook  werd Henk nog verrast met een persoonlijk gedicht gemaakt door het Bestuur. Tijdens de Kerstviering werd na stemming van de aanwezige leden het besluit genomen dat onze vereniging in plaats van  KBO  voortaan Senioren Vereniging Sambeek zal heten.
  • Gedurende het jaar werd er weer door Susan enkele keren de activiteit : “Gezellig samen eten in de Elsenhof ” georganiseerd dat speciaal bedoeld is voor 50 plussers. Veel leden nemen hier regelmatig aan deel! In 2019 heeft het bestuur zich erg ingespannen om nieuwe bestuursleden te vinden. Wij zijn erg blij dat we 3 leden bereid hebben gevonden een bestuursfunctie te willen invullen en dat hiermee de toekomst van de Senioren Vereniging gewaarborgd is.

Als vervolg op de gehouden themabijeenkomsten in de Weijer eind 2018 over “Wonen, Zorg en Welzijn” is er een aparte werkgroep aan de slag gegaan, om de uitkomsten van deze bijeenkomsten verder uit te werken en om te zetten in een actieplan. In deze werkgroep hebben zitting: Elly vd Koelen; Diny Kooijmans; Henk Peters en Mia Stevens.

We kunnen terugkijken op een actief  verenigingsjaar met veel goedbezochte activiteiten. Wij hopen hierbij aan te sluiten bij de interesses en behoeftes van de leden.

Hebt U als lid speciale wensen of ideeën, laat het ons dan weten,  wij horen dat graag van U.!!

Maart 2020
Gerrie Hooiveld (secr.)

 


.

Impressie boekje KIJK 

 


Corona toegangsbewijs op papier 

Coronatoegangsbewijs op papier

Vanaf zaterdag 25 september 2021 heeft iedereen vanaf 13 jaar een coronatoegangsbewijs nodig voor een bezoek aan de volgende plekken:

 alle horeca binnen (behalve bij afhalen zoals in sportkantines)
 evenementen (zoals festivals, optredens, feesten en publiek bij professionele sportwedstrijden)
 vertoning van kunst en cultuur (zoals in bioscopen en theaters).

Voor andere locaties hebt u geen coronatoegangsbewijs nodig. U kunt dus gewoon sporten, naar uw vereniging of naar de (buurt)huiskamer in het gemeenschapshuis.

QR­code

Het coronatoegangsbewijs is een QR­code (een vierkant bestaande uit blokjes). De QR­code toont aan dat u gevaccineerd bent of hersteld bent van corona. Bij uw bezoek wordt de QR­code gescand en samen met uw identiteitsbewijs gecontroleerd. Let op: het gele boekje is dus NIET voldoende om toegang te krijgen.
Het coronatoegangsbewijs kunt u als QR­code aanmaken op uw mobiel via de CoronaCheck­app, maar u kunt hem ook zelf op papier printen via www.coronacheck.nl/print. In beide gevallen hebt u een DigiD nodig.

Papieren coronabewijs aanvragen

U kunt ook met een speciaal formulier een papieren coronabewijs met QR­code aanvragen. Hiervoor heeft u geen DigiD nodig. De formulieren waarmee u dit coronabewijs aanvraagt zijn verkrijgbaar bij de bibliotheken in Boxmeer, Vierlingsbeek en Overloon en op het gemeentehuis. Op dit formulier hoeft u alleen uw Burgerservicenummer en uw postcode in te vullen en dan stuurt u het naar het Ministerie van VWS. Een postzegel is niet nodig. Het Ministerie stuurt u het coronabewijs met de QR­code per post toe. Dit duurt minimaal 5 werkdagen. Vraag uw bewijs dus op tijd aan.

Hulp nodig bij installeren app of aanvragen coronabewijs

De bibliotheek in Boxmeer heeft een Informatiepunt waar u terecht kunt met allerlei vragen, ook met betrekking tot het coronabewijs. U kunt daar hulp krijgen. Deze hulp is voor iedereen, u hoeft geen lid te zijn van de bibliotheek. De bibliotheek Boxmeer vindt u in De Weijer, de Raetsingel 1 in Boxmeer.

De bibliotheek is open op:

maandag, dinsdag, woensdag van 13.00 tot 20.00 uur
donderdag van 10.00 tot 20.00 uur
vrijdag van 13.00 tot 20.00 uur
zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur

Op pad met het coronatoegangsbewijs

Het is heel fijn dat er steeds meer mag en kan. Als u het coronatoegangsbewijs hebt, maak er dan ook vooral gebruik van en ga weer op pad.