26 juni 2020

Regels Corona binnen en buiten

Aan: vrijwilligers en docenten
Van: dagelijks bestuur SWOGB
Betreft: stand van zaken Corona en ander nieuws
Datum: 26 juni 2020

Beste vrijwilligers en docenten

Jullie zijn 11 juni al uitgebreid geïnformeerd over de veranderingen. In de deze nieuwsbrief worden alleen de wijzigingen n.a.v. de persconferentie van 24 juni weergegeven. Het gaat om regels voor binnen en buiten per 1 juli 2020.

Regels binnen en buiten
U houdt binnen en buiten altijd 1,5 meter afstand. In sommige situaties is het moeilijk om 1,5 meter afstand te houden. Daarom gelden er ook uitzonderingen voor o.a. hulpbehoevenden en hun begeleiders. Dit kan soms ook voor vrijwilligers van SWOGB van toepassing zijn. Wanneer de 1,5 meter afstand niet mogelijk is, dient een mondkapje gedragen te worden. Dit komt met name voor bij het vervoer van senioren en tijdens het rijden van bijvoorbeeld de rolstoel

Regels in het vervoer
In de auto wordt een mondkapje geadviseerd wanneer meerdere mensen in één auto reizen en zij niet tot hetzelfde huishouden behoren. Het advies is: draag dan allemaal een mondkapje.
Dit betekent dat de chauffeurs én degene die vervoerd worden een mondkapje dienen te dragen.
Sport per 1 juli
Per 1 juli zijn ook de binnensporten weer mogelijk. Dus de docenten kunnen hun activiteiten weer binnen op gaan starten. Denk aan de 1½ meter afstand en de hygiëne maatregelen: handen wassen en het materiaal reinigen. Extra kosten die hiervoor gemaakt worden, kunnen gedeclareerd worden bij de penningmeester.
Er dient ook een gezondheidscheck bij de deelnemers plaats te vinden.
Wanneer één van onderstaande vragen met JA wordt beantwoord, mag niet deelgenomen worden aan de activiteit.
1. Heb je de afgelopen 24 uur of op dit moment één of meerdere van de volgende (milde) klachten: neusverkoudheid, hoesten, benauwdheid en/of koorts (vanaf 38 graden Celsius)?
2. Heb je op dit moment een huisgenoot/gezinslid met koorts en/of benauwdheidsklachten?
3. Heb je het nieuwe coronavirus gehad (vastgesteld met een laboratoriumtest) en is dit in de afgelopen 7 dagen vastgesteld?
4. Heb je een huisgenoot/gezinslid met het nieuwe coronavirus (vastgesteld met een laboratoriumtest) en heb je korter dan 14 dagen geleden contact gehad met deze huisgenoot/gezinslid terwijl hij/zij nog klachten had?
5. Ben je in quarantaine omdat je direct contact hebt gehad met iemand waarbij het nieuwe coronavirus is vastgesteld?

Koren
Voor zangkoren en zangensembles wordt repeteren en optreden weer mogelijk. Onder welke voorwaarden, daarover komt het RIVM op zeer korte termijn met een advies.
Dus het is even afwachten onder welke voorwaarden wij de koren weer kunnen opstarten.

Voor de diensten blijven eerdere afspraken van toepassing

In dankbare herinnering
Op 20 juni is Tonny Philipsen overleden. Tonny is in 2008 als vrijwilliger begonnen bij de vrijwillige hulpdienst van de SWOGB. Tot 2015 heeft ze, als chauffeur, vele senioren vervoerd. Na die tijd is Tonny enkele jaren coördinator van de hulpdienst geweest. De laatste jaren moest ze steeds meer overlaten aan anderen. Ze kon de hulpdienst moeilijk loslaten en bleef berokken bij het wel en wee van de dienst.
We gedenken Tonny als een betrokken vrouw met een enorme inzet voor de senioren en specifiek voor de hulpdienst.
Namens de coördinatoren van de hulpdiensten en het bestuur van SWOGB wensen we haar nabestaanden veel sterkte.

Veranderingen telefoon Sociom
Sociom gaat per 1 juli de telefooncentrale overbrengen naar Prospeqtive. Het telefoonnummer 0485-700500 blijft hetzelfde. U krijgt een medewerker van de telefooncentrale van Prospeqtive aan de lijn. Zij zijn niet op de hoogte van de diensten en activiteiten van SWOGB.
Voor medewerkers van Sociom zal de medewerker van Prospective u te woord staan en u, indien mogelijk, direct doorverbinden of terug laten bellen met de juiste medewerker van Sociom.
Prospeqtive heeft ook een lijst met contactgegevens van de SWOGB. Voor vragen aan medewerkers van de SWOGB zal Prospective een terugbel verzoek regelen.
De grootste verandering is de hulpdienst van Boxmeer. Dit gaat niet meer via Sociom. Voortaan moet men hiervoor een ander nummer bellen:
0485-792010.
Hulpdienst Beugen en Rijkevoort blijft onveranderd.

Voor de diensten: aanwezigheidshulp – activerend huisbezoek – belastingaangifte – ouderenadviseur -telefooncirkel – thuisadministratie kunt u direct Dette Koenders 06-10430039 bellen. U krijgt haar direct aan de lijn of u kunt de voicemail inspreken en Dette belt u terug. Email: dettekoenders@sociom.nl

Namens het dagelijks bestuur SWOGB
Jeanne van Vught, secretaris