18 juni 2020

Zomeractiviteiten en opstarten

Beste mensen,

Onderstaand een update van de zomeractiviteiten. Mochten hierin dingen ontbreken of niet correct zijn, dan hoor ik dit graag snel.

De activiteiten tot op heden (10 juni):

• Dansen met een groep van 10 mensen (jongere ouderen) onder een overkapping bij Madeleine. (Maria Lemmens)
  • Bewegen met een groep uit Maashees – Holthees/Smakt buitensport bij de voetbalaccommodatie in Holthees. Eventueel start van regulier activiteiten per 1 juli in Maashees. (Wilma Huijbers)
  • Vier groepen van 10 mensen met MBvO in het parkje bij de splitsing Spoorstraat/Molenweg in Vierlingsbeek. (Maerten Versteegen)
  • Aanbieden van yoga video. (Maerten Versteegen)
  • Medische gym start in het Wijerpark. (Jody Vallen)
  • In het buitentheater van de Weijer 4 groepen gym. (Noelle Kockelkorn)
  • Weer opstarten van aquafit in Holthees eind augustus. Herindeling groepen. Vooralsnog geen ruimte voor nieuwe leden. (Zwemschool Joke, Joke Janssen)
  • Yoga in het Weijerpark met 2 groepen. (Josje Houben)
  • MBvO bij Knillus in Vortum-Mullem. (Dedde Hoekstra)
  • Yoga in een parkje in Vierlingsbeek en in het Weijerpark. Alsmede zo mogelijk stoelyoga in Sambeek . (Jolanda Moest)
  • Contact activiteiten  van een dansgroep in Overloon. (Nellie Nabuurs)
  • In juli start van gym voor ouderen in de Kleppenburg in Oeffelt. (Lenie van Luijk)
  • Organiseren van een Koffie-uurtje voor groep MBvO Sambeek. (Antonet Oosterlaken)

Op sommige locaties (buitentheater de Weijer, Weijerpark, parkje in Vierlingsbeek) kan enige druk ontstaan als er groepen gelijktijdig activiteiten plannen. Sv.p. onderling het tijdstip afstemmen.

De activiteiten worden wekelijks vermeld in de Maasdriehoek ( editie Boxmeer). De namen van docenten worden hierbij vermeld. Als hiertegen bezwaar bestaat s.v.p. melden bij Marien van de Weem,  martien28@hotmail.com

Zoals eerder vermeld gaat het bij de activiteiten om twee zaken:

• Hoe per 1 september alle reguliere activiteiten weer op te starten. We moeten er immers rekening mee houden dat op die datum er nog allerlei beperkingen zijn.
  • Het ontwikkelen van zomeractiviteiten. Natuurlijk voor de groepen die docenten al begeleiden, echter aangevuld met andere ouderen uit de gemeente Boxmeer. Eerder is vermeld buitenactiviteiten. Vanaf binnenkort zijn ook een aantal binnen activiteiten zoals dans, yoga en  fitness toegestaan. Er gelden wel de bekende regels zoals 1 ½ meter afstand.

Over de zomeractiviteiten nog het volgende:

• De opzet is dat alle ouderen uit de gemeente bij de zomeractiviteiten (dus vanaf heden tot 1 september) welkom zijn.
  • Uiteraard dienen de corona-maatregelen ( 1 ½ meter afstand, bij corona-verschijnselen niet deelnemen, handen wassen etc.) in acht te worden genomen.
  • Extra kosten, zoals noodzakelijke ontsmettingsmiddelen en papier kunnen gedeclareerd worden bij de penningmeester Gerard van de Ven , gtwvandeven@gmail.com . Uiteraard dient er een behoorlijke nota te worden overlegd.
  • Voor zover docenten geen vergoeding ontvangen, zoals ZZP’ers, betalen wij het normale tarief. Het verzoek is om van die uren een gespecificeerd overzicht aan de penningmeester in te sturen,  ook van de (voorbereidings)activiteiten in de afgelopen periode.
  • Deelnemers hoeven tijdens de zomerperiode geen eigen bijdrage te betalen. Doel is o.m. het mede bestrijden van eenzaamheid en het actief houden van ouderen.

Het bijhouden van lijsten van deelnemers is niet nodig.  Het verzoek is wel telkens de aantallen deelnemers te noteren. Deze lijsten kunnen we dan eind augustus verzamelen.

• Het is de bedoeling dat docenten de activiteit, alsmede plaats en tijdstip melden. Vooralsnog bij mij.
  • Voor zover aan locaties extra kosten verbonden zijn, is hierover contact nodig met onze penningmeester, Gerard van de Ven.
  • Vanaf 1 juli zijn een aantal activiteiten binnen activiteiten zoals dans, yoga en fitness – uiteraard onder de bekende voorwaarden – weer toegestaan.
  • De gemeente heeft mij laten weten dat een extra corona toezichthouder niet nodig is. Docenten zijn zelf verantwoordelijk voor het toezicht te houden op het nakomen van de coronaregels.

Zoals gebruikelijk zullen docenten zelf, eventueel via de contactpersoon van de groep, contact zoeken met de leden van jullie groepen.  Afstemming met de coördinator SWOGB seniorenactiviteiten kan wenselijk zijn. De uitnodiging voor anderen dan de leden van eigen groepen kan via de dorpsbladen en ouderenverenigingen. Het lijkt me verstandig om dit in overleg met de coördinator SWOGB seniorenactiviteiten van het dorp te regelen.

Maandelijks hebben we in de Maasdriehoek één pagina. Intussen heeft Martien van de Weem  met de Maasdriehoek kunnen regelen dat dit weekblad nu in de zomerperiode meewerkt aan het wekelijks publiceren van berichten van ons. Op papier zal dit misschien niet altijd lukken. Digitaal wel.

De info wordt uiteraard ook verspreid via onze eigen site.

De afgelopen weken hebben onze voorzitter, Frans Brienen, en ik de bijeenkomsten met  jullie niet kunnen plannen. Nu komt er wel ruimte voor. Jullie zijn intussen met ons verzoek of al op eigen initiatief stevig aan de slag gegaan. Daarom is de urgentie van de bijeenkomst minder groot. We gaan ze nog wel plannen.

Vr.gr. en veel succes

Theo Steeghs, lid DB SWOGB