18 juni 2020

Stand van zaken Corona (SWOGB)

Aan: vrijwilligers en docenten

Van: dagelijks bestuur SWOGB

Betreft: stand van zaken Corona

Datum: 12 juni 2020

Beste vrijwilligers en docenten

Eind mei is door het ministerie van VWS een notitie verspreid met adviezen en maatregelen voor vitale en kwetsbare ouderen thuis. Er wordt in die notitie een onderscheid gemaakt tussen vitale- en kwetsbare ouderen.

Men spreekt van kwetsbaarheid als ouderen moeite hebben hun zelfredzaamheid te behouden. In onderstaand schema wordt de indeling en daarbij horend advies gegeven.

Vitale oudere Kwetsbare oudere
Functioneert (grotendeels) zelfstandig

Heeft hulp nodig bij persoonlijke verzorging (professioneel of mantelzorg)

en/of woont in een woonzorgcentrum (niet in het verpleeghuis)

en/of maakt gebruik van dagbesteding

Onderstaand advies komt overeen met het Voorstel aanpassing risicogroepen.

Voor deze groep blijft het advies:

Blijf zoveel mogelijk thuis.

Bezoek ontvangen

Geen beperkingen,

Wel gezondheidscheck* bezoekers en hygiënemaatregelen

Max 4 personen tegelijk uit vaste kring

Gezondheidscheck* bezoekers en hygiënemaatregelen.

Overweeg om bezoek buiten (in de tuin) te ontvangen

Op bezoek gaan

Geen beperkingen, maar wees terughoudend.

Wel gezondheidscheck* gastheer/-vrouw/ overige bezoekers en hygiënemaatregelen.

Ga bij voorkeur niet op bezoek
Boodschappen

Wees verstandig bij het boodschappen doen. Vermijd zoveel mogelijk drukke winkels en drukke winkelstraten, probeer buiten de drukke spitsmomenten boodschappen te doen.

Doe zelf geen boodschappen. Laat anderen boodschappen doen of laat ze bezorgen.
Bijeenkomsten
Vermijd grote bijeenkomsten

Ga niet naar bijeenkomsten

Met uitzondering van dagopvang/ dagbehandeling en belangrijke familieaangelegenheden (bruiloften/ begrafenissen)

Vervoer
Vermijd openbaar vervoer

Zoveel mogelijk individueel vervoer/

en conform vervoer naar dagbesteding

* De gezondheidscheck:

Vragen voor de gezondheidscheck: wanneer één van onderstaande vragen met JA wordt beantwoord, mag het bezoek niet langs komen. Het bezoek moet worden uitgesteld totdat op elke vraag met NEE beantwoord kan worden.

1. Heb je de afgelopen 24 uur of op dit moment één of meerdere van de volgende (milde) klachten: neusverkoudheid, hoesten, benauwdheid en/of koorts (vanaf 38 graden Celsius)?
  2. Heb je op dit moment een huisgenoot/gezinslid met koorts en/of benauwdheidsklachten?
  3. Heb je het nieuwe coronavirus gehad (vastgesteld met een laboratoriumtest) en is dit in de afgelopen 7 dagen vastgesteld?
  4. Heb je een huisgenoot/gezinslid met het nieuwe coronavirus (vastgesteld met een laboratoriumtest) en heb je korter dan 14 dagen geleden contact gehad met deze huisgenoot/gezinslid terwijl hij/zij nog klachten had?
  5. Ben je in quarantaine omdat je direct contact hebt gehad met iemand waarbij het nieuwe coronavirus is vastgesteld?

Wat betekent dit voor het SWOGB beleid?

Wij volgen bovenstaande richtlijnen van het ministerie van VWS en de algemene hygiënemaatregelen van het RIVM:

• Was vaak uw handen.
  • Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog.
  • Gebruik papieren zakdoekjes om uw neus te snuiten en gooi deze daarna weg
  • Schud geen handen.
  • Houd 1,5 meter afstand (2 armlengtes) van anderen.

Voor de diensten die we aan huis bieden, betekent dit een verruiming voor zowel de vitale als kwetsbare senior. Met betrekking tot bezoek ontvangen zijn er namelijk bij de vitale ouderen geen beperkingen. Bij de kwetsbare ouderen wordt een max. van 4 bezoekers gesteld en de overwegingen meegegeven om een afspraak buiten/in de tuin te maken. Belangrijk blijft, de gezondheidscheck te doen én de hygiënemaatregelen goed in acht te nemen.

Belangrijk voor de vrijwilliger is om, aan de hand van bovenstaande lijst, te beoordelen tot welke groep de senior behoort, waarmee jij een afspraak wilt (gaan) maken.  Bespreek met de cliënt het beleid van de SWOGB.

Dus de diensten

• Aanwezigheidshulp
  • Activerend huisbezoek
  • Ouderenadviseur
  • Thuisadministratie
  • Belasting invulhulp
  • De Hulpdienst

kunnen onder bovenstaande voorwaarden (weer) uitgevoerd worden. Uiteraard alleen in overleg met de client. Het kan zijn dat je zelf of de client nog moet wennen aan de versoepeling. Ook kan het zijn dat je niet alles kunt doen dat je voorheen deed, omdat je dan de maatregelen moet overschrijden. Dan kan een aanpassing van de activiteit nodig zijn. Bij vragen of twijfels kun je altijd overleggen met Sociom of met de KBO (Belasting invulhulp, thuisadministratie en ouderenadviseur).

De Hulpdienst kan dus ook, onder de genoemde voorwaarden, weer starten met de klussen in huis en tuin en “sociaal vervoer”. Wanneer er vragen komen voor “sociaal vervoer” bekijkt de coördinator welke chauffeur daartoe bereid is.

De maaltijdvoorziening: de bezorgers worden door de coördinatoren geïnformeerd. De gebruikers hebben vorige week nog een brief ontvangen met duidelijke afspraken.

Declaratie onkosten vrijwilligers

In deze “Coronatijd” worden er door vrijwilligers andere onkosten gemaakt. Minder of geen reiskosten, maar wel bijvoorbeeld telefoonkosten of kaarten/portokosten voor de mensen. In het dagelijks bestuur is besloten dat deze onkosten, die jij als vrijwilliger gemaakt hebt om ouderen te ondersteunen in deze lastige periode, op de gebruikelijke manier kunt declareren.

Deelnemers aan activiteiten hoeven niet te betalen

In het dagelijks bestuur is besloten dat deelnemers aan activiteiten tot 1 september geen bijdragen hoeven te betalen. Alle senioren van gemeente Boxmeer mogen gratis deelnemen aan activiteiten.

Namens het dagelijks bestuur SWOGB

Jeanne van Vught